Gările Moscovei

statii_tren_moscovaCapitala Rusiei e încleştată într-un cerc feroviar. Probabil că prin a doua jumătate a secolului al XIX-lea, când au fost construite majoritatea gărilor, a fost înconjurată de el. Acum, oraşul, ca un copac prea strâmtorat în chinga de oţel, a spart încercuirea şi şi-a extins bulevardele-rădăcini pe zeci de kilometri în afara ei.

Sunt nouă staţii prin care inima mamei Rusii pulsează şuvoaiele de oameni. Îi adună printr-una dintr-o direcţie şi îi expediază prin alta, în altă direcţie. La prima aruncătură cu privirea pare dificil să ajungi pentru prima dată într-un oraş de zece milioane de oameni şi să fii nevoit să schimbi gările. Cel puţin pe un bucureştean cred că l-ar lua cu dureri de cap. Numai că în Moscova totul e destul de simplu. Dacă la suprafaţă gările sunt despărţite una de cealaltă de toată nebunia metropolei, în adâncul pământului ele sunt unite de principala magistrală de metrou, făcută şi ea tot în cerc. Şi ori din ce direcţie ai veni de pe o altă magistrală, la un oarecare punct tot ajungi să te intersectezi cu el.

Belorusskaya – i se mai zice si Smolenskaya – e prima pe care am văzut-o pentru că am tras la un hotel din zonă. Din ea pleacă trenuri spre Belarus, Kalliningrad, Lituania, Polonia, Germania, Cehia şi unele din trenurile spre Letonia. A fost deschisa în 1870, dar reconstruită în actuala formă între 1907-1912

belaruskaya

Kurskaya e cea în care am descălecat când am venit cu trenul de la Oryol. A fost construită în 1896.
Курский_Вокзал2

Vechea clădire se pare că nu a mai fost îndeajuns. În faţa ei s-a tras o măgăoaie modernă, folosită ca terminal de plecări. Drept e că gara asta e cea mai aglomerată. Pe lângă că trimite trenuri spre sudul Rusiei, regiunea Caucazului, estul Ucrainei şi Crimeea, tot de aici pleaca şi trenurile de mare viteză.
kurskiya

Rizhskaya a fost construită între 1897 şi 1901 şi face legătura cu Letonia
Rizhskaya

Şi acum imaginaţi-vă un oraş cu o piaţă în care sunt trei gări. Şi mergeţi mai departe cu imaginaţia şi luaţi în considerare staţia de metrou Komsomolskaya, care preia călătorii din toate trei.

Passazhirskaya a fost rebotezată de comunişti Leningradskaya. Acum e cunoscută cu ambele nume. E prima gară construită în Moscova, între 1844 şi 1851. E importantă prin faptul că face legătura cu Sankt Petersburg, ex-Leningrad. Mai deserveşte rutele spre nord-vestul Rusiei şi cele internaţionale spre Estonia şi Finlanda.
leningradskiya

Yaroslavskaya a fost construită în 1862 lângă Passazhirskaya. Gara a fost refăcută în forma actuală între 1902 – 1904. E punctul terminus vestic al celei mai lungi căi ferate din lume, Trans-Siberianul. Şi e locul din care într-o zi sper să plec şi eu în aventura vieţii mele de a ajunge cu trenul la Beijing. La un moment dat, undeva în estul îndepărtat al Rusiei, Trans-Siberianul se împarte în două ramuri. Una îşi continuă drumul prin taiga spre Siberia. Cealaltă coboară spre Mongolia şi China.
yaroslavskaya

Kazanskaya e peste drum de Passazhirskaya şi Yaroslavskaya. Construcţia ei a început în 1913 şi s-a tot întins până în 1940. Deserveşte rute de navetişti, dar şi spre est (Kazan, Ufa, Yekaterinburg) şi Asia Centrală, cum ar fi Kazakhstanul şi celelalte republici ex-sovietice din zonă, pe linia Trans Aral.
kazanskya

Kiyevskaya a fost construită pe malul râului Moscova, între anii 1914 şi 1918, delimitând la un capăt Piaţa Europa. Şi e sugestiv numele, pentru că de aici pleacă trenurile spre ţările care au fost sateliţii Uniunii Sovietice. Inclusiv Bucureştiul e pe mersul trenurilor. Singurul punct de contact cu vestul Europei e Veneţia.
kievskya

Pe o altă latură a pieţei în care e Kiyevskaya fost construit cel mai mare mall din oraş. Dacă îl ocoleşti şi o iei la dreapta, pe malul râului, ajungi în zona unde încep să se construiască zgârâie-norii capitalişti. Dacă porneşti din faţa gării, mergi spre Arbat, zona de protipendadă din perioada ţaristă şi Novii Arbat, pe care comuniştii l-au ridicat ca replică.

Paveletskaya a fost terminată în 1900 si extinsă în 1980. Aici a sosit trenul funerar cu trupul lui Lenin după ce a murit în locuinţa lui din apropierea Moscovei. Acum soseşte trenul care face lagătura cu Domodedovo, principalul aeroport al Rusiei. Rutele principale care pleacă din Paveletskaya sunt spre Almaty, Astrakhan, Baku, Balakovo, Balashov, Donetsk, Lipetsk, Luhansk, Saratov, Tambov, Volgograd, Voronezh, Yelets.
paveletskiya

Savyolovskaya a fost construită între 1897–1902 şi e ultima care a fost conectată la reţeaua metroului moscovit. Are puţine rute de lungă distanţă, deservind mai mult trenuri de navetişti.
savelovskiya

Bookmark the permalink.

One Comment

  1. Articolul asta, pe langa faptul ca mi-a oferit cateva informatii de care nu stiam mai nimic, vine si ca un raspuns persoanelor care se vaita de faptul ca organizarea din Bucuresti este una deficitara si exista o aglomeratie de nedescris. Am fost in Moscova, stiam doar doua dintre garile enumerate de tine, si pot spune ca este un oras mult mai aglomerat de Bucurestiul.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected with IP Blacklist CloudIP Blacklist Cloud